feed it tracks

For Order and Inquiries

Friday, January 21, 2011

AWAS TIPUAN TRANSAKSI PERNIAGAAN DARI SARAWAK.



Baru baru ini syarikat kami mendapat email dan tempahan daripada sykt BORNEO GROUP COMPANIES, NO 33, LOT 201 1ST FLOOR CITY BRIDGE COMMERCIAL CENTRE, JALAN PENDING 93300 SARAWAK NO TEL 08-2311216, Si penama Tn Hj Kamarulzaman Tan Sri Dato (tipuan 1, dah ada Tan Sri Ada Dato Lagi) Hj Idris , no tel 012-847 4333 dan pembantu penipuan bernama Pn Afiza no tel 019-866 4333 ( tipuan ke2, no tel PA belakang dia sama, ada hubungan sulit atau suami-isteri komplot penipuan?)

Pada awalnya mereka bersetuju untuk berurusniaga dengan pihak Harry, dengan kos hampir RM 10 k, (nilai releven bg syrkt mereka kononnya) dan pihak HARRY telah memberikan nilaian dan kiraan barangan termasuk kos cargo yang sepatutnya di hantar kepada mereka. Di akhir perbincangan, penipu ini mengucapkan terima kasih atas kesudian berniaga bersama..

Untuk menjelaskan lagi penipuan mereka, sms yang di berikan kepada sy adalah begini.
Sms pertama yang HARRY terima :-

012 847 4333, 8.43am (20/1/2011) – salam. Saya hj kamarulzaman drp kch (Kuching) swk berminat untuk menjadi rakan niaga produk hemaviton jreng yg di iklankan bagi pasaran Sarawak dan juga Brunei. Emailkan kepada saya senarai harga ke i.Kamarulzaman@yahoo.com/borneogrp@yahoo.com atau faxkan ke 082 311 216

Seperti biasa, pihak HARRY akan memberikan sebut harga pada mana-mana yang meminta. Pihak HARRY telah menghantar melalui email.

Msg yang seterusnya:-

012-8474 333,  11:3011am (20hb 1/2011) – salam. SAYA dan UNTIE sy darpd brunei bersetuju untuk menjadi rakan niaga produk bg pasaran kami di swk dan juga brunei dgn jumlah 100 dzn (dozen) bg produk. Smskan kpd sy no ac sdr serta jumlah produk & kami akan maklumkan sekiranya wang telah di smskan. Tk di atas peluang perniagaan ini dan sy bg pihak untie sy amat menghargainya.

HARRY membalasnya dgn sms ringkas, - sy dah send akaun no. jumlah spt yg sy nyatakan pd email. Kemudiaan memberi no akaun.

Msg kedua yang masuk pd pihak harry-

019-866 4333 11:33 am (20hb/1/2011) – askum. Sy puan afiza jelo daripada borneo group companies dan PA kpd Tuan Hj Kamarulzaman Tan sri Dato Haji idris di arah supaya pihak tuan/puan dapat sahkan semula no akaun sekejap lagi sy akan masukkan wang setelah untie en kamarulzaman drp brunei ttkan wang, slip sy akan faxkan untuk pengesahan. Tk

HARRY membalasnya dgn memberikan no faks dan no akaun. Rancangan mereka seterusnya ialah menelifon saya secara bergilir-gilir.

Pada awalnya lelaki tersebut memberitahu beliau telah mengarahkan PA nya untuk memasukkan wang kepada akaun sy namu ada masalah kerana wanita tersebut tersalah masuk, wanita itu bank in menggunakan duit brunei sebanyak 9500. Oleh kerana tersalah masuk, jumlah duit brunei jika di tukarkan kepada  RM 20. 230.56 sen. (PA yang bodoh, masukkan duit brunei, eloknya kene fired serta merta)

Kemudiaanya wanita tersebut pula call sy mengatakan ada masalah dgn transaksi. Dia ada di bank. Pihak bank berkata jika ingin tukar transaksi brunei, kene charge RM 4.78.17 sen . Lelaki tersebut dengan pun call juga beritahu dia berada di airport. So PA dia mintak HARRY advancekan dahulu bayaran charge transaksi.


Mulanya pihak HARRY terasa sgt gembira kerana dapat berurusniaga dengan jumlah yang besar nilainya buat sykt yang kecil macam harry. Tidak merasakan ragu-ragu (tak perasan mindset gembira mengawal rasional- anda yang membaca perlu berhati-hati. Org pandai pun bila time mcm ni selalu akan terkena/terjebak)

Pada mulanya HARRY memberitahu kesediaan memberikan pulangan wang yang terlebih masuk dan berjanji bakinya akan di beri kemudian. Pada khidmat pemikiran HARRY ini mungkin rezeki keluarga dan bakinya tetap akan di pulangkan. Jika pihak HARRY songlap baki duit yang ada pun, duit akan habis jugak!! Rezki yg ada tu di beri makan pada isteri dan anak-anak, tak tahu lah apa akan terjadi. Pintu neraka pun dan standby untuk org yang khianat ( jika HARRY ambil baki duit yang tersalah bagi)

HARRY menyuruh wanita tersebut menghantar msg dan no akaun.
019-866 4333 1.40 pm 20/1/2011 – salam. Ni no ac sy AFIZA BT JELO maybank 111039128508 , RM 478.17. Charge penghantaran tolak sekali nanti. Sila maklumkan jika wang telah di masukkan. Sy minta maaf atas kesulitan yang timbul. Tk

Pada masa ini, HARRY mula merasa pening, yang sebenarnya jumlah charge tu untuk apa dan siapa spatutnya yang perlu bayar. Oleh kerana HARRY telah bertahun menjalankan perniagaan Internet, rasa curiga itu ada di dalam hati. Sebabnya tidak pernah berlaku pun perkara mcm ni.

Lantas HARRY menelifon abang sendiri, C.E.O BSN di sebuah negeri (sikit punya besar ape pangkat dia..haha)

Dialog kami berdua:
HARRY: camana ni bang, dia nib la..bla…bla…( menceritakan kisah dari awal sampai hendak tlg bank in kan dulu duit)

C.E.O BSN: Apa pulak, dia yang silap, dia la yang uruskan duit RM 400 lebih tu..kamu jgn bg duit kamu..ini boleh jadi sindikit penipuan..!!

Barulah pihak HARRY tersedar yang HARRY nyaris-nyaris sgt nak masuk perangkap mainan tipuan macam ini. HARRY beristiqfar panjang-panjang berkenaan perkara ini.

Setelah mengambil masa untuk berfikir secara mendalam, HARRY call semula PA wanita tu dan memberitahu (cakap dlm bahasa inggeris, bila kita berbahasa mcm ni, nampak mcm kita ni cerdik sikit..haha. tu pun dah nak kene tipu) tak boleh memasukkan jumlah yang di minta kerana ini menyalahi peraturan sykt dan di khuatiri akan berlaku kesilapan komunikasi a.k.a penipuan.

Wanita tersebut beritahu dia akan maklumkan kepada bos dia perkara ini kerana dia pun dah tunggu lama di bank. (konon dia tunggu di bank sebab transaksi duit tersangkut utk masukkan kedalam akaun HARRY, tp tergendala kerana transaction duit dan charge menyebabkan dia tunggu di bank. Konon nak suruh HARRY masukkan RM 400 lebih tu baru duit yang dia nk beri tu masuk dlm akaun harry)

Seketika, HARRY menerima msg daripada lelaki tersebut

012-8474 333 2.05 pm 20hb/1/2011: salam sdr HARRY, jika ada sebarang keraguan di pihak sdr kita batalkan saja urusniaga ni utk mengelakkan perkara tidak di ingini. Kita berniaga bukan nak tipu sesiapa lagi saya dididik bkn supaya menganiyai sesiapa dan menghormati ssorg walaupun kita tidak kenal. Kejujuran adalah matlamat perniagaan kami.Tq

HARRY membalas msg tersebut: - ok, trima kasih kerana berurusniaga dgn sy. Moga Allah ampunkan kesalahan kita bersama.

Dan call lelaki tersebut meminta pernjelasan. Nasihat HARRY pada dia perkara ini tidak sepatutnya berlaku dan I tak mau berulang pada I dan orang lain. U org berniaga dan I ada pengalaman dlm berniaga, dan trus HARRY mencabar dia jika benar ingin berurusniaga, teruskan urusniaga ini, settlekan duit charge bank yang tersangkut tu, ( cakap dlm BI dan rojak melayu. paham2 jela bila dah marah)

Tgh2 perbualan, dia menutup lelaki tersebut tutupkan Hp dia. Begitu juga dengan wanita tersebut. Sama-sama berpakat off kan hp tak hendak angkat dan jawab.

HARRY mengambil keputusan, kes ini mungkin HARRY tidak akan report polis kerana tiada sesiapa yang rugi,,nyaris-nyaris di tipu sahaja. Tetapi, HARRY nekad untuk mereportkan perkara ini di dalam internet untuk tatapan umum. Biar semua orang tahu..report kat polis pun, polis aje yang tahu..report kat dlm internet, satu dunia tahu perbuatan jahat mereka, apatah lagi nama mereka, alamat, no hp dan sbgnya pihak HARRY tonjolkan. Jika mereka kembali membuka blog harry, mereka membaca posting ini, dan merasakan pihak mereka benar, sila call HARRY dan sambungkan urusniaga kita. Andai sebaliknya, sah-sah mereka penipu yang patut di tonjolkan identity mereka.

Dan seperkara lagi, HARRY tidak mahu perkara ini berlaku kepada anda di luar sana. Perkara ini harus di kongsi, agar kita, peniaga dlm internet seterusnya, pengguna di luar sana tidak terjebak dengan tipuan manusia.

Penipu ini bukan orang lain, bangsa kita! Namun oleh kerana ketamakan dunia, mencari kekayaan dengan jalan yang singkat, langsung tak kenal dosa akan perbuatan mereka ini. Moga Allah memberi hidayah pada mereka.




11 comments:

Thanks harry untuk informasi berguna ni...saya pun baru jer terima email ni daripada Haji Kamarulzaman bin Idris dan terus google email i.kamarulzaman@yahoo.com terus keluar blog harry ni.

Saya akan maklumkan di Blog saya tentang sindiket penipu ni supaya ramai berjaga2. Saya juga akan link kan post Harry ni jika hari setuju.

InsyaAllah semoga kita dilindungi Allah selalu.

Thank you so much Harry.

Farhana

terima kasih..sama2 kita memberikan maklumat ini kepada orang ramai..ramai sudah tertipu dengan sindekit ini..berhati-hatilah

macam2 taktik orang yang menipu...berhati-hatilah, thanks harry

Nak tahu alamat terkini mereka dan kenderaan apa yg mereka guna sila buka blog ini http://pengiranpenipu.blogspot.com

thanx...kite dah share info nih...tapi malangnye sy dh pun terkene baru semalam.....:-( and my hubby now tgh buat police report commersial crime.harap2 polis sungai maong kuching ni dpt selesaikan case nih sbb dh ramai sgt yg kene..

saya juga telah membuat laporan polis berkenaan hal di atas..cuma tak tahu bila dan bagaimana polis akan bertindak terhadap penyangak nih...kalau mereka dapat di tangkap dan buat press/keluar muka diorg kat akhbar, baru rasa lega dan puas hati bagi sesiapa yang tertipu dengan mereka..

latest info: kalau polis x dpt tangkap gak tak tau la...

affiza bt jelo
ic no : 810519-13-5628
address: no 277a lrg 4, kpg siol kandis 93050 kuching

FACEBOOK AFFIZA JELO
(klik URL link di bawah)

http://www.facebook.com/affiza.jelo?sk=wall

FRIENDSTER AFFIZA JELO
(klik URL link di bawah)

http://profiles.friendster.com/69756335

Tq Harry..hampir2 jd magsa gak hari nie..seb baek marketing manager superb bijak..wakakakaa. konon kat ladang kuda laa katanya..nama PA maintain jek pn wati bakri...kesian makcik kt brunei tu jd mangsa gak..huhuhu

Terima kasih......

Saya nyaris terkena gak hari ni... Nama PA mmg sama dan no akaun... Alhamdulillah.... Saya siap sms suruh dia bertaubat...

SYUKUR ALHAMDULILLAH....KALAU SAYA XSEARCH ALAMAT YANG DIBERI..DAN XJUMPA BLOG2 NIE MUNGKIN SAYA SALAH SORANG MANGSA PENIPUAN INI...SYUKUR ALLAH....TERIMA KASIH DIATAS INFO YANG DIBERI...

Sy bru sahaje menjadi mangsa anak haram due ekor ni,sy rugi rm280..tp sy lihat post ni dri 2010 dan da ramai yg wat report polis,dan sekarang sudah pn 2013,takkan xdak tangkapan dri pihak polis...xkan xsiasat kot????

Example Qoutation Harry Labu..Click to see it

Goodies