feed it tracks

For Order and Inquiries

Monday, January 18, 2010

Sherlock Holmes versi Ezrie Halfie..





Sudahkah anda menonton tayangan gambar Sherlock Holmes? Tahukah anda Sherlock Holmes memiliki daya penyiasatan dan pengamatan yang sangat baik dan berupaya menyelesaikan banyak kes di zamannya?

Ini salah satu kisah beliau yang mampu aku kongsikan bersama..

Pada suatu hari Sherlock Holmes telah pergi ke rumah rakannya seorang peniaga. Kebetulan ada pelanggan yang datang ke kedai tersebut meninggalkan paip rokok. Si peniaga tersebut tidak mengingati siapakah empunya paip tersebut.

Kehadiran Sherlock Holmes ke kedai tersebut amat tepat pada masanya. Peniaga tersebut menceritakan kepada Sherlock Holmes adakah beliau mengenal pasti  idendititi pemilik paip tersebut.

Sherlock Holmes memegang paip dan mengamatinya. Di belek2 nya paip tersebut..Si peniaga merasa hairan bagaimanakah seseorang itu dapat di kenali hanya melalui paip rokok semata.

Seketika kemudia Shelock Holmes bersuara

" hujung paip ini lebam sebelah kiri lebih banyak dari sebelah kanan..menandakan, pemiliknya tangan kidal"
 ( menggunakan tangan kiri)

"Bau tembakau yang ada pada paip tersebut berbau wangi. Ini menandakan pemiliknya seorang yang kaya"

"Kesan gigitan yang ada pada paip kelihatan kemas dan tersusun baik..menandakan pemiliknya seorang yang segak"..

Hasil dari pengamatan beliau, peniaga tersebut dapat mengenal pasti siapakah orang yang telah meninggalkan paip di kedainya..


Sherlock Holmes versi Ezrie Halfie 


  
Pada minggu yang lepas, aku telah pergi ke sebuah klinik swasta di utara tanah air. Kedatangan aku ke klinik tersebut kerana menemani ahli keluarga ku, khumaizah untuk bersunat.

Di ruang legar menunggu, sebaris kerusi di letakkan menghadap pintu bilik Dr. Bersebelahan aku, terdapat seorang pemuda awal 20-an menunggu penuh sabar. Gayanya ada seperti mamat motor. Helmet di bangkunya ada 2 biji. Maknanya, mamat tadi datang berdua..

Aku tidak bertegur sapa dengannya kerana jarak kedudukan kerusi antara aku dan dia selang beberapa hasta.

Seketika,

Keluar seorang gadis muda dari bilik Dr, matanya kemerahan..menandakan gadis ini menangis. Kemudian dia pergi membuat bayaran di kuanter.

Aku leka memandangnya..

"ada slip kertas scan"..berkata ahli keluarga padaku. Mengandung kot..

aku terus memerhatinya..selepas membayar, dia duduk dan bersembang dengan mamat motor yang di tepi aku. Perbualan mereka berdua tidak dapat aku dengar dengan jelas, kebetulan pula loghat kedah, susah untuk aku cathcy apa perbualan mereka.

Bila aku melihat gaya gadis tadi bersembang sambil menangis dan berbahasa esak, aku dapat jawapannya..

Aku memberitahu keluargaku'

"Perempuan ni mengandung, sebelum kahwin.."

"Ish, takde lah..jangan-jangan itu suami dia tak.."

"hurm..kalau dah kawin, perempuan mana pulak yang tidak seronok jika tahu mereka mengandung, kalau tak bersedia untuk mengandung pun, tak mungkin dia menangis..aku menjawab dengan bersahaja"

"Pandai la..mamat tu suami dialah. perempuan tu isteri dia. Sangka baik la sikit" ..balas keluarga ku

"Kalau perempuan ni sudah kahwin, mana inainya..kosong"..pengamatan aku pada kali ini memang menyakinkan aku bahawa pasangan ini melakukan hubungan seks sebelum kahwin.

"betul juga, Nauzubillah..takut mendengarnya"..balas keluargaku.

Aku memikirkan pula bagaimana nasib pasangan ini pada masa hadapan. Gelagat mamat tu, seperti tidak berduit, apa yang ada padanya mungkin hanya kapchai EX-5. Bagaimana dia ingin kahwin pada masa terdekat, mana sumber yang boleh di pinjam gadai untuk kahwin.

Gadis muda itu pula, perutnya telah mula membuncit kehadapan, masa depan gelap sedang menanti mereka berdua jika tidak berkahwin pada masa terdekat, mungkin gadis ini akan trauma, bertindak luar dugaan dan pelbagai lagi mungkin boleh terjadi.

Pada anda yang berada di luar sana yang bercouple, fikirlah masa depan agama, diri sendiri dan keluarga..


0 comments:

Example Qoutation Harry Labu..Click to see it

Goodies